Jak Uczy膰 Dzieci J臋zyka Angielskiego

 Dzieci posiadaj膮 wyj膮tkow膮 艂atwo艣膰 uczenia si臋 j臋zyk贸w obcych.

Szybko przyswajaj膮 i poprzez powtarzanie trwale je zapami臋tuj膮. Nauka angielskiego i innych j臋zyk贸w nie polega jednak na wkuwaniu przez dzieci s艂贸wek, zapami臋tywaniu regu艂ek gramatycznych czy odmian. Ucze艅 poznaje j臋zyk obcy nie jak przedmiot, kt贸ry trzeba 鈥瀢yku膰鈥 i zaliczy膰, lecz przyswaja go w naturalny spos贸b. Podczas zaj臋膰 optymalnym rozwi膮zaniem jest stworzenie warunk贸w, najbardziej przypominaj膮cych naturalne 艣rodowisko j臋zykowe dziecka. Najwi臋ksze sukcesy metodyczne odnosz膮 autorzy program贸w i kurs贸w j臋zykowych, kt贸re na艣laduj膮 spos贸b, w jaki dzieci przyswajaj膮 j臋zyk ojczysty. Dzieci s艂uchaj膮 piosenek, rymowanek i dialog贸w. 艢wiat dziecka to 鈥 przynajmniej w teorii - gry i zabawy. Uczniowie przyswajaj膮 nowe elementy j臋zyka obcego w sytuacjach dla nich przyjemnych i wolnych od stresu.

 

Kiedy zacz膮膰 uczy膰 dziecko j臋zyka obcego?

Im wcze艣niej, tym lepiej, ale nie zawsze i nie za wszelk膮 cen臋. Dziecko powinno przede wszystkim umie膰 bez l臋ku przebywa膰 w grupie r贸wie艣nik贸w, a w przypadku zaj臋膰 indywidualnych, w obecno艣ci lektora. Wa偶ne, by nauczyciel wzbudza艂 zaufanie ucznia. Poczucie bezpiecze艅stwa podczas zaj臋膰 jest kwesti膮 kluczow膮 i jego brak mo偶e zniweczy膰 wysi艂ki nauczenia dziecka j臋zyka obcego. W jakim wieku dziecko psychicznie dorasta do podj臋cia nauki, jest kwesti膮 indywidualn膮. Wed艂ug metodyk贸w dzieje si臋 tak zwykle w wieku oko艂o trzech lat. Dzieci, kt贸re chodz膮 do przedszkola, dobrze odnajduj膮 si臋 na kursach j臋zykowych. Przedszkola coraz cz臋艣ciej proponuj膮 nauk臋 dla trzy-czterolatk贸w. R贸wnie偶 prywatne szko艂y j臋zykowe 艣wiadcz膮 us艂ugi nauki dzieci. Pos艂anie swojej pociechy na dodatkowy kurs j臋zykowy w znacznym stopniu uzupe艂nia i utrwala materia艂. Przedszkolak uczy si臋 wy艂膮cznie pami臋ciowo, poprzez dzia艂anie 鈥瀟u i teraz鈥, zatem im cz臋stszy ma kontakt z j臋zykiem, tym lepiej.

Rodzice czasami narzekaj膮, 偶e dzieci si臋 nie ucz膮, tylko ci膮gle bawi膮 z pani膮. Tymczasem przedszkolak przyswaja j臋zyk mu obcy wy艂膮cznie poprzez zabaw臋 w u偶ywanie j臋zyka. Ruch, aktywno艣膰, rado艣膰 sprzyjaj膮 nauce. Dlatego najlepsz膮 sytuacj膮 s膮 gry i zabawy j臋zykowe. Wa偶ne, by zosta艂y one sensownie dobrane przez lektora i posiada艂y nie tylko walory rozrywkowe, ale przede wszystkim edukacyjne; pomaga艂y zapami臋tywa膰 ca艂e zwroty i wyra偶enia, i sk艂ania艂y dzieci do s艂uchania ze zrozumieniem. Kurs jest dobrze przygotowany i prowadzony, gdy dziecko nie postrzega nauki jako wysi艂ku i obowi膮zku do spe艂nienia, lecz przeciwnie 鈥 czuje si臋 艣wietnie, dobrze si臋 bawi i podczas zaj臋膰 bez obaw u偶ywa j臋zyka obcego.

 

Jak wybra膰 odpowiedni膮 szko艂臋 j臋zykow膮?

Wyb贸r szko艂y j臋zykowej dla dziecka nie powinien by膰 przypadkowy. Przed podj臋ciem decyzji o zapisaniu potomstwa na kurs, warto zwr贸ci膰 uwag臋 na kilka element贸w. Po pierwsze, szko艂a powinna posiada膰 do艣wiadczenie w przygotowywaniu najm艂odszych uczni贸w, nie zaszkodzi wi臋c spyta膰, od jak dawna prowadzone s膮 zaj臋cia dla dzieci, i jak bogata jest oferta dla m艂odych uczestnik贸w. Dobrze kierowa膰 si臋 rekomendacjami i pos艂a膰 dziecko do szko艂y, kt贸r膮 polecaj膮 znajomi i rodzice innych dzieci. Przy wyborze kursu nie bez znaczenia jest staranny dob贸r uczni贸w w grupie pod wzgl臋dem wieku i stopnia zaawansowania. Dzieci najlepiej ucz膮 si臋 w grupach r贸wie艣niczych, gdy偶 wykazuj膮 wtedy zwykle podobne zainteresowania i predyspozycje intelektualne. Zasadniczo r贸偶nica wieku uczestnik贸w nie powinna przekracza膰 dw贸ch lat. Je艣li dziecko uczy艂o si臋 ju偶 j臋zyka obcego, lektor powinien oceni膰 jego poziom i przydzieli膰 do odpowiedniej grupy. 

 

Jak kontrolowa膰 post臋py w nauce naszego dziecka?

Kiedy dokonamy ju偶 wyboru szko艂y j臋zykowej, jak najlepiej oceni膰 trafno艣膰 naszej decyzji? W jaki spos贸b kontrolowa膰 post臋py w nauce, zw艂aszcza, gdy si臋 samemu nie zna j臋zyka obcego? Pami臋taj膮c, 偶e decyduj膮ce w osi膮ganiu post臋p贸w w nauce jest samopoczucie dziecka, nale偶y pyta膰 je, czy koledzy s膮 mili, czy zaj臋cia s膮 ciekawe itp. Wystarczy przyjrze膰 si臋 zachowaniu c贸rki lub syna po zaj臋ciach. Zadowolone i u艣miechni臋te dziecko opowiada o lekcji i chwali si臋 nowo poznanymi zwrotami i s艂贸wkami. Je艣li dziecko narzeka na nudne lekcje, oznacza to prawdopodobnie, 偶e nie rzuca im si臋 wyzwa艅 i nie stawia cel贸w, a zaj臋cia przebiegaj膮 w spos贸b monotonny.
Zeszyt dziecka w wieku szkolnym daje pewne wyobra偶enie o przebiegu zaj臋膰. Puste kartki z pojedynczymi s艂贸wkami mog膮 艣wiadczy膰, 偶e ucze艅 nie pracuje podczas kursu. Brak zada艅 domowych powinien wzbudzi膰 podejrzenie co do metodyki nauczania j臋zyka obcego. Praca w domu jest integraln膮 cz臋艣ci膮 procesu uczenia si臋. Systematyczna praca przyspiesza zapami臋tywanie nowego materia艂u. Zwr贸膰my uwag臋 na podr臋cznik. Powinien by膰 dobrany pod wzgl臋dem poziomu zaawansowania j臋zykowego, lecz r贸wnie偶 pod k膮tem wieku ucznia. Doskona艂ym sprawdzianem umiej臋tno艣ci j臋zykowej s膮 codzienne sytuacje, na przyk艂ad podczas zagranicznych wakacji. Siedmio-o艣miolatki powinny umie膰 w prosty spos贸b komunikowa膰 si臋 ze 艣wiatem w j臋zyku obcym. W kilku prostych zdaniach potrafi膮 opowiedzie膰 o sobie, swoich zainteresowaniach, o tym, na co maj膮 teraz ochot臋. Umiej臋tno艣ci komunikacji w konkretnej sytuacji jest wa偶niejsza ni偶 znajomo艣膰 rymowanek, piosenek czy wierszyk贸w.